Determinants of Transaction Ease Among Users of the DANA Platform as a Payment Method: A Study on FEBI Students at IAIN Bone

Authors

  • Widya Institut Agama Islam Negeri Bone
  • Jumarni Institut Agama Islam Negeri Bone
  • Rahma Hidayati Darwis Institut Agama Islam Negeri Bone

DOI:

https://doi.org/10.53697/emak.v6i3.2394

Keywords:

Security, Service Features, Digital Financial Literacy, Transaction Ease, DANA Platform

Abstract

This research analyzes the determinants of transaction convenience for DANA platform users among FEBI IAIN Bone students. Using a quantitative method, the study examines the influence of three independent variables—security, service features, and digital financial literacy—on transaction convenience as the dependent variable. Data was collected through questionnaires distributed to 100 respondents selected using purposive sampling and analyzed using SmartPLS 4. The results demonstrate that all three independent variables significantly influence transaction convenience on the DANA platform. Transaction security, provided service features, and users' digital financial literacy levels prove to have important roles in enhancing the platform's ease of use. The study recommends that service providers continue to improve security aspects, develop intuitive features, and provide digital financial literacy education to users to create a more comfortable, secure, and efficient transaction experience. The findings encourage digital wallet providers to focus on these three key factors to enhance user experience, making transactions more convenient and efficient for their customers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggrain, M. S., Anggraeni, E., & Nurhayati. (2024). Pengaruh Persepsi Kepercayaan dan Persepsi Keamanan Terhadap Pelaku Usaha Pada Penggunaan QRIS Sebagai Alat Pembayaran Digital Dalam Persepektif Bisnis Syariah (Studi Pada UMKM di Bandar Lampung) berbasis shared delivery channel yang digunakan untuk men. Digital Bisnis: Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen Dan E-Commerce, 3(3).

Apriliani, R. (2024). Literasi Keuangan Berbasis Teknologi Digital (Teori dan Implementasinya).

Ayuningrum, F., & Sadiyah, S. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah Dan Kemudahan Terhadap Minat Penggunaan Uang Elektronik Dana Sebagai Alat Transaksi. Jurnal Al-Fatih Global Mulia, 4(2), 65–76. https://doi.org/10.59729/alfatih.v4i2.52

Azzahra, S., & Supriyadi, A. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Penggunaan E-Wallet Dana Sebagai Sistem Pembayaran (Studi Kasus Mahasiswa Di Jakarta). h. 4.

Cahya, A. M. K., & Pamikatsih, T. R. (2023). Pengaruh Kemudahan Data, Fitur Layanan Dan Kepercayaan Customer Terhadap Minat Penggunaan E-Wallet Pada Aplikasi Dana. Journal of Management and Social Sciences (JMSC), 1(3), h. 48-50.

Dina Abrilia, N., & Sudarwanto, T. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan Dan Fitur Layanan Terhadap Minat Menggunakan E-Wallet Pada Aplikasi Dana Di Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(3), h. 1008.

Febriyani, A. K., & Indriani, F. (2023). Pengaruh Fitur Pemasaran Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Pada Industri Cepat Saji Dengan Kepercayaan Pada Merek Sebagai Mediator. Diponegoro Journal of Management, 12(1), 1–14. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr

Indarso, A. O., Raffael, R., & Salsabilla, A. T. (2024). Literature Review: Analisis Faktor Pengaruh Kepuasan Pengguna E-Wallet Generasi Milenial dan Z. Bit (Fakultas Teknologi Informasi Universitas Budi Luhur), 21(1), 22. https://doi.org/10.36080/bit.v21i1.2711

Khoiriyah, S. U., Zulkarnnaeni, A. S., & Halim, M. (2023). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, dan Persepsi Keamanan terhadap Minat Menggunakan Financial Technology pada Aplikasi Dana. JRAK (Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis), 9(1), 70–79. https://doi.org/10.38204/jrak.v9i1.950

Khotimah, K., & Syafwandi, S. (2024). Analisis Pengaruh Dompet Digital, Viral Marketing dan Persepsi Keamanan terhadap Keputusan Pembelian (Literature Review Perilaku Konsumen Online Shop). Journal of Technology and System Information, 1(2), 12. https://doi.org/10.47134/jtsi.v1i2.2409

Madiono Sutanto, E., & Yessica. (2020). Faktor yang mempengaruhi pemilihan aplikasi pembayaran seluler. Journal of Business and Banking, 10(1), 53. https://doi.org/10.14414/jbb.v10i1.2139

Milani, et al. (2023). Pengaruh Kebermanfaatan, Kemudahan, Dan Sikap Terhadap Penggunaan Aplikasi DANA Pada Generasi Millenial Di Sukoharjo. Academica: Journal of Multidisciplinary Studies, 6(2), h. 264.

Mukhtisar, M., Tarigan, I. R. R., & Evriyenni, E. (2021). Pengaruh Efisiensi, Keamanan Dan Kemudahan Terhadap Minat Nasabah Bertransaksi Menggunakan Mobile Banking (Studi Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Ulee Kareng Banda Aceh). Jihbiz: Global Journal of Islamic Banking and Finance, 3(1), 56. https://doi.org/10.22373/jihbiz.v3i1.9632

Muthi’ah, F., & Indrarini, R. (2023). Pengaruh Literasi, Kegunaan, dan Kemudahan Terhadap Minat Masyarakat Menggunakan Dompet Digital Syariah. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 7(1), 7. https://doi.org/10.30868/ad.v7i01.4050

Rahayu, R. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Literasi Keuangan Digital: Studi pada Generasi Z di Indonesia. Reviu Akuntansi Dan Bisnis Indonesia, 6(1), h. 75. https://doi.org/10.18196/rabin.v6i1.14268

Rahmawati, M., & Rosa, A. (2023). Pengaruh Persepsi Manfaat dan Persepsi Kemudahan Penggunaan terhadap Minat Menggunakan Dompet Digital DANA. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(3), 1395–1406. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v6i3.3785

Rahmiyanti, S., & Arianto, B. (2023). Pendampingan Literasi Keuangan Digital Bagi UMKM Digital Di Kelurahan Tembong Kota Serang. PRAXIS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 158–167. https://doi.org/10.47776/praxis.v1i3.621

Rayhan Adhitya, W. (2019). Fenomena Harbolnas (Hari Belanja Online Nasional) Melalui Harga, Produk, Kemudahan dan Keamanan Bertransaksi Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Secara Online dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Moderating di Komplek Johor Indah Permai II Medan. JMB: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, h. 5.

Sibuea, C. A., Simorangkir, H. H., Nababan, C., Nadapdap, T. I., & Sipayung, R. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Keputusan Penggunaan Uang Digital. Jurnal Maneksi, 12(3), 696–701. https://doi.org/10.31959/jm.v12i3.1669

Utami, R. A., & Irwansyah, I. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Aplikasi E-Wallet Dana Di Kota Samarinda. Jurnal Bisnis Dan Pembangunan, 11(2), 60. https://doi.org/10.20527/jbp.v11i2.14994

Downloads

Published

2025-04-22

How to Cite

Widya, Jumarni, & Rahma Hidayati Darwis. (2025). Determinants of Transaction Ease Among Users of the DANA Platform as a Payment Method: A Study on FEBI Students at IAIN Bone. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi Dan Keuangan, 6(3), 13. https://doi.org/10.53697/emak.v6i3.2394

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.