Analysis of the Community Satisfaction Index on Public Services at the Sukaraja Sub-district Office, Seluma Regency
DOI:
https://doi.org/10.53697/emba.v1i2.207Keywords:
Community Satisfaction Survey (SKM), Regulation of the Minister of Empowerment of State Apparatus, Bureaucratic Reform of the Republic of Indonesia Number 14 of 2017Abstract
The purpose of this study was to determine the Community Satisfaction Index of Public Services at the Sub-district Office of Sukaraja, Seluma Regency. The analytical method used is the Community Satisfaction Survey (SKM) based on the Regulation of the Minister of State Apparatus Empowerment and Bureaucratic Reform of the Republic of Indonesia Number 14 of 2017 with 9 indicators, namely requirements, procedures, completion time, costs/tariffs, product specifications, types of services, competence of implementers, behavior implementer, handling complaints, suggestions and inputs, facilities and infrastructure. From the analysis of the community satisfaction index in the Community Satisfaction Survey (SKM) for public services at the Sukaraja District Head Office, Seluma Regency, it is 77.75 with service quality B with good criteria because it is in the range of conversion interval values of 76.61 - 88.30.
References
Adisasmita, Raharjo. 2011 Penggelolaan Pendapatan dan Anggaran Daerah. Jakarta : Graha Ilmu
Azis Mahyudin, Karona Cahya Susena, & Ermy Wijaya. (2021). Analysis of the Community Satisfaction
Index (IKM) on the Quality of Library Services at the University of Dehasen Bengkulu. Jurnal
Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi Review, 1(1), 47–54.
Hardiyansyah, 2011. Kualitas Pelayanan Publik Konsep, Dimensi, Indikator dan Implementasinya.
Yogyakarta : Gava Media
Keputusan Menteri Pemberdayaan Aparatur Negara No/KEP/25/M.PAN/2/2004 tentang Pedoman Umum Penyusunan Indeks Kepuasan Masyarakat (IKM)
Keputusan Menteri Pemberdayaan Aparatur Negara Nomor 63/KEP/M.PAN/7/2003 tentang Pedoman
Umum Penyelenggaraan Pelayanan Publik
Moenir, H.A.S. 2012 Manajemen Pelayanan Umum Di Indonesia. Jakarta : Bumi Aksara
Mulyadi, Deddy. 2011. Administrasi Publik Untuk Pelayanan Publik (Konsep dan Praktik Administrasi
dalam penyusunan SOP, Standart Pelayanan, Etika Pelayanan, Inovasi untuk Kinerja Birokrasi.
Bandung : Alfabeta
Nazir, Moh. 2009. Metode Penelitian. Jakarta : Ghalia Indonesia
Nugraheni , Zulfy Ahaditya Arif. 2015. Analisis Kepuasan Masyarakat di Kantor Kecamatan Mungkid
Kabupaten Magelang. Skripsi : Program Studi Pendidikan Administrasi Perkantoran Fakultas
Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta
Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor 16 Tahun 2014
tentang Pedoman Survei Kepuasan Masyarakat Terhadap Penyelenggaraan Pelayanan Publik
Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2017 tentang Pedoman Penyusunan Survei Kepuasan Masyarakat Unit Penyelenggara
Pelayanan Publik
Ratminto dan Atik Septi Winarsih 2015. Manajemen Pelayanan, Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Rindawati. 2018. Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Dehasen Bengkulu. Analisis
Kualitas Pelayanan Publik pada Kantor Kecamatan Ipuh Kabupaten Mukomuko.
Sianta, J. L., Susena, K. C., & Nengsih, M. K. (2020). THE ANALYSIS OF COMMUNITY SATISFACTION
INDEX (SMI) ON PUBLIC SERVICES IN SIDOMULYO KELURAHAN OFFICE BENGKULU
CITY. JURNAL EMAK, 1(3), 172-181.
Sinambela, Lijan Poltak. 2010. Reformasi Pelayanan Publik Teori, Kebijakan Dan Implementasi. Jakarta :
STIA LAN
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D . Bandung : CV. Alfabeta
Susanti. 2017. Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Dehasen Bengkulu. Analisis
Kualitas Pelayanan Administrasi Kependudukan pada Kantor Lurah Dermayu Kecamatan Air
Periukan Kabupaten Seluma.
Tjiptono, Fandy. 2016. Manajemen Jasa. Yogyakarta : Andi Offset
Undang-Undang No. 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi Review

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.