Implementation Of The Second Preceptive Of Pancasila To Overcome The Crisis Generation Z Identity In The Globalization Era
DOI:
https://doi.org/10.53697/iso.v5i1.2100Keywords:
Pancasila, Identity Crisis, Generation Z, GlobalizationAbstract
In the era of globalization, Generation Z is faced with rapid social, cultural, and technological changes. This can have a significant impact on values and identity in daily life. However, the sophistication of technology does not always have a positive impact; there are also negative ef ects experienced by Generation Z, namely an identity crisis. Therefore, this research aims to understand the application of Pancasila values, particularly the second principle, in the daily lives of Generation Z in Indonesia and to evaluate the extent to which this application contributes to addressing the identity crisis in this generation. This research uses the literature review method, by reviewing and analyzing previously conducted research articles. The data collection technique used was through journal databases related to the targeted research topic. Research results show the importance of instilling Pancasila values through civic education, character education, and multicultural education to address the identity crisis in Generation Z, who are the future leaders that will realize Indonesia's goals and aspirations by instilling Pancasila values as the state ideology
References
Alzanaa, A. W., & Harmawati, Y. (2021). Pendidikan Pancasila sebagai pendidikan multikultural. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 9(1), 51-57.
Aryani, E. D., Fadjrin, N., Azzahro, T. A., & Fitriono, R. A. (2022). Implementasi nilai-nilai Pancasila dalam pendidikan karakter. Gema Keadilan, 9(3), 186-198.
Asyari, D., & Dewi, D. A. (2021). Peran Pendidikan Kewarganegaraan bagi Generasi Milenial dalam Menanamkan Jiwa Nasionalisme di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 3(2), 30-41.
Billah, H. U., Yunita, M. A., Pratama, M. A., Kembara, M. D. (2023). Kesadaran Berpancasila dalam Mempertahankan Identitas Nasional. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(2), 113-121.
Carnegie, M. (2022). Aktivisme Generasi Z: Mengubah Dunia Sejak Usia Muda. BBC News Indonesia. https://www.bbc.com/indonesia/articles/cyrg7dv1n7zo
Erikson, E. H. (1950). Childhood and Society. New York: W. W. Norton & Company.
Fakhruddin, A. M., & Dewi, D. A. (2023). Urgensi Pendidikan Kewarganegaraan dalam Mengantisipasi Krisis Identitas Generasi Muda.
Fatimah, S., & Dewi, D. A. (2021). Pengimplementasian nilai-nilai Pancasila dalam membangun karakter jati diri anak bangsa. Antropocene: Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora, 1(3), 70-76.
Fatmala, S., Sari, N. E. P., Lestari, T., Safira, G., Hidayatullah, P., & Nurmalasari, V. (2024). Pancasila dan Multikulturalisme: Implementasi pada Nilai-Nilai Dasar Pancasila dan Makna yang Terkandung sebagai Pendidikan Karakter. Jurnal Basicedu, 8(1), 19-35.
Hardiyanti. (2021). Pendidikan Karakter Berbasis Pancasila: Paparan Sejarah Ideologi, Ideologi Pancasila, dan Relevansinya Di Era Digital. SASDAYA: Gadjah Mada Journal of Humanities, 5(1)
Kristiani, R. N. (2022). Membangun Sikap Bela Negara dengan Nilai Pancasila dalam Ruang Lingkup Masyarakat Masa Kini. Jurnal Pancasila dan Bela Negara, 2(2), 33-40.
Kristimanta, P. A., & Sweinstani, M. K. D. (2018). Politicization of Identity in Local Election As A Soft Security Threat: A Case of 2017 Jakarta Gubernatorial Election. Journal of Indonesian Social Sciences and Humanities, 8(2), 101-118.
Kurniawan, M. R. N., Dharen, H., Rajibah, S., & Syarief, A. (2024). Globalisasi: Krisis Identitas Dan Bela Negara Pada Generasi Muda. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 2(1), 221-230.
Listiana, Y. R. (2021). Dampak Globalisasi Terhadap Karakter Peserta Didik dan Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1544-1550.
Pasha, S., Perdana, M. R., Nathania, K., & Khairunnisa, D. (2021). Upaya Mengatasi Krisis Identitas Nasional Generasi Z di Masa Pandemi. Jurnal Kewarganegaraan. 5(2), 2723-2328.
Pratama, D. A., Ginanjar, D., & Solehah, L. S. (2023). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari-Hari Sebagai Pendidikan Karakter Di Mts. Darul Ahkam Sukabumi. Sanskara Pendidikan dan Pengajaran, 1(02), 78-86.
Risladiba, R., & Ramdhani, S. (2021). Pancasila dan Multikulturalisme. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 10(1).
Sari, R & Najicha, F.U. (2022). Memahami Nilai-nilai Pancasila sebagai Dasar Negara dalam Masyarakat. Harmony, 7 (1), 53-58. Setiarsih, A. (2016).
Penguatan Identitas Nasional Melalui Pendidikan Multikultural Berbasis Kearifan Lokal. Situmorang, D. D. B. (2022). Indonesia finally returns to ‘Bhinneka Tunggal Ika’: no more hate but solidarity in COVID-19 crisis. Journal of Public Health, 44(4), e610-e611.
Susanto, S. (2017). Pancasila sebagai identitas dan nilai luhur bangsa: Analisis tentang peran Pancasila sebagai modal sosial berbangsa dan bernegara. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu.
Tambunan, R., Rizaldi, A., & Rizki, A. (2023). Global injustice and inequality: Reflections on why citizenship education matters. JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-ilmu Sosial, 15(2), 164-173.
Wibowo, B. A. (2020). Pancasila sebagai Landasan Filosofi Pendidikan Karakter Kurikulum 2013. Biormatika: Jurnal ilmiah fakultas keguruan dan ilmu pendidikan, 6(1), 10-19.
Wijayanti, D. N., & Muthali’in, A. (2023). Penguatan dimensi berkebinekaan global profil pelajar Pancasila melalui pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Educatio, 18(1), 172-184.
Wulandari, A. I. (2022). Peran Kearifan Lokal Dalam Pendidikan Karakter.
Yasin, G. R., & Lestari, F. P. (2024). Degradasi Identitas di Kalangan Generasi Z: Studi Kasus Kota Serang. Journal of Citizenship, 3(1).Pemerintahan, 2(1), 44-52.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dien Putri Aulia, Marcella, Yolanda Eben Haezer, Harum Amarrissa Harsojoh, Agoes Dariyo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.